Hemlisen är ute på min Insta – vi har gjort ett solskydd!! Om två veckor släpps det mest perfekta solskydd min kräsna lilla hud någonsin upplevt (och det har upplevt MÅNGA, SPF-junkie som jag är!). Men resan har ICKE varit spikrak kan jag lova er.Jag ska berätta allt för er om Cloud Screen, men först ska vi in lite bakom kulissen i utvecklingen av den kanske svåraste kategori man kan ge sig in. Labbisar! Att utveckla solskydd är väldigt annorlunda – och LÅNGT mer komplicerat – mot att utveckla annan hudvård. Även om solskydd i Europa kategoriseras som kosmetik så är solskydd till sin natur en semi-medicinsk produkt som ska skydda huden mot sjukdom (i USA klassas solskydd som "drug"). Därför omges det av EUs starka regelverk där produkten bl a måste genomgå flera tester för att säkerställa skyddsfaktor (UVB och UVA). Dessa test är dyra, och failar produkten ett test så är det bara att börja om igen.De första två åren hade vi helt enkelt inte det ekonomiska svängrummet det skulle kräva att utveckla och genomföra tester på ett solskydd. Skulle vi göra det så skulle vi göra det riktigt bra – och ha råd att börja om ifall solskyddet inte uppmätte de värden vi önskade.Den andra utmaningen är att få till en kosmetisk elegans (branschspråk) som gör att man vill integrera solskyddet i sin rutin VARJE DAG. Många UV-filter och så kallade boosters ger den där tunga, kladdiga och kloggiga känslan som gör att alltför många sparar solskyddet till stranddagar när man varken har smink eller möten man vill känna sig piffig i.Solskydd är utan någon som helst konkurrens den produkt som flest Common Clouds-fans haft på sin önskelista. Den aknebenägna, känsliga huden har ofta svårt att trivas i tunga solskydd – man är rädd för tilltäppta porer, att känna sig oljig och för att irritera redan orolig hud. Lilla grundartrion – Helena, jag och Cajsa – i Seoul.Eftersom vi ville göra ett solskydd som även den mest solkrämsskeptiska ska vilja använda VARJE.JÄKLA.DAG så begav vi oss till Korea. Precis som i mitt skönhetslivs alma mater, Japan, så har Korea en lång tradition av att skydda huden varje dag, året runt. Därför är dessa länder vassast i världen när det kommer till vad vi på branschspråk kallar kosmetisk elegans.Genom en organisation som främjar handel mellan Korea och Sverige fick vi kontakt med Koreas främst tillverkare av solskydd. Att lilla lilla Common Clouds fick audiens är inget mer än ett mirakel. På jakt efter det perfekta solskyddet!På förhand hade vi skickat en detaljerad brief och kravlista, och i Seoul väntade möte på deras UV-lab. Jag hade puls så jag knappt kunde hålla mitt business-ansikte. Alltså FÖRSTÅR ni känslan av att vara i Koreas och kanske VÄRLDENS främst UV-labb med megateam som BARA jobbar med att utveckla och komponera solskydd för varje behov.Kravlistan var LÅNG, men några punkter var:SPF50 och bredspektrumskydd (UVA-skyddsfaktorn måste vara minst 1/3 av SPF-värdet).De mest moderna filter som marknaden kan uppbåda – NEJ TACK till kladd, klogg och vita hinnor (så skrev jag inte ofc ;) )Solskyddsfilter som inte omges av kontrovers (motiverade eller ej). Här är GAD-hjärnan ändå bra – jag tog ut mer än ett år i förväg hur vi skulle bli cancelled på sociala medier av en viss rörelse ;) Lämpligt för aknebenägen och känslig hud. Tyvärr finns nog inte det UV-filter som INGEN reagerar på, men vi hängde på oss hängslen och livrem så långt det går utan att kompromissa på nästa punkt, nämligen...Kosmetisk elegans! "En solkräm för solkrämsskeptiker" var vårt motto från scratch. Förutom en härlig känsla av FUKT ska du inte känna solskyddet, och under inga onständigheter SE det – oavsett hudton.Du ska vilja använda Common Clouds solskydd VARJE DAG – under smink osv. Som linsbärare som jämt får solkrämssvid i ögonen var "inget rinn och klet på linsen" ett måste ;) Äsch, bara ett solksyddskök i Seoul!I mötet gick vi igenom olika texturer och vilken sensorisk upplevelse vi vill ha. Med till Sverige hade vi till sist ett gäng texturer som vi och ett gäng testare utvärderade. Vi ville göra en produkt som varken känns eller syns – oavsett hudton. Den MÅSTE vara som det lättaste moln du kan tänka dig.Parallellt med utveckling av textur och ingredienser utöver själva basen och UV-mixen (spoiler: det blev en återfuktande och lugnande cocktail av flera slags centella, havre mm), så påbörjades den långa processen med "compliance" och regelverk. Min semesterläsning i fjol.I EU har vi som sagt ett robust regelverk kring både filter i sig, men också halter. Därför krävdes full transparens från början där vi begärde ut vad som annars anses vara affärshemligheter i ett så tidigt skede (tillverkaren kan inte ta risk att vi tar receptet till en annan leverantör osv). Det skrevs många sekretessavtal kan jag lova. Hela sommaren gick mejltråden varm mellan Korea. oss och vår EU Responsible Person i Spanien, som skötte hela regelverksprocessen.Jag ska inte tråka ut er, men Korea och Europa har olika testmetoder, och att ett solskydd uppmätt SPF50 PA++++ i Korea innebär inte att produkten undslipper testning enligt europeiska standardmetoder när tillverkaren (dvs vi) är europeisk. Vi var det första europeiska märket som vår leverantör gjorde solskydd för, och jag är ganska säker att det koreanska teamet fortfarande drömmer mardrömmar om alla dokument och tester som efterfrågades ;)Så under hösten och vintern hade vi flera tester igång samtidigt. Vanliga tester som stabilitetstester, och senare In Vivo- och In Vitro-tester i Europa. Det var en overklig känsla när 20 liter solskydd skickades från Seoul till ett labb i Spanien där 10 personer med olika hudtyp och hudton skulle testa produkten och sedan mätas efter hur snabbt huden rodnade. Aldrig varit så nervös att öppna en rapport som denna!! Detta var In vitro.När testresultaten kom var det eufori!! SPF50! Tillräckligt högt UVApf för att få bära UVA-ringen! En av Helenas skisser.Sen gick det snabbt. Vi gjorde artwork, som sedan åkte in i Kronans Apoteks granskningsapparat (för att få säljas på fysiska apotek krävs helt annan dokumentation och information på förpackningen än online).Och nu står vi här. Med ett alldeles eget solskydd som släpps den 28 april. När lådan kom till kontoret! Plåtning med fantastiska Sara och Jenny!Jag ska försöka svara på ALLA frågor om Cloud Screen kommande veckor – jag vet ni har många (Instagram DM är bananas!). Solskydd är ett laddat ämne, och jag ska försöka vara så transparent med er som det bara går. Så shoot på med frågor i kommentarsfältet! Cloud Screen i Mallorca-sol.. ...och i Schweizisk skidbacke.Detta har utan konkurrens varit den mest komplicerade utvecklingsprocess vi befunnit oss, men vi fick också drömmarnas produkt. SKAM DEN SOM GER SIG hörni! Följ på Instagram @commonclouds.official och skriv upp på nyhetsbrev för att få en alert så fort vårt lilla solskyddande moln seglar in <3 xxMaria (som i vanlig är nervös med GAD-hjärna i full sving!!).