En av de frågor jag fått oftast genom åren är "Vilka beautyprodukter måste man köpa i Japan!?". Det är en STOR fråga!Som alltid måste man ju utgå ifrån ens egna behov, preferenser och mål. Jag vet, SNARK! Det finns bokstavligen miljooooner produkter och till och med jag kan bli överväldigad. Skönhet är en stor del av det japanska vardagslivet och finns ÖVERALLT – från enkla conbini (japanska convenience stores som Lawson och Family Mart, som ser till att ingen som missat sista tåget hem ska stå utan högkvalitativ hudvård/hårvård och rena underkläder på kapselhotellet!) till gigantiska drugstores (som förutom medicinen har noll gemensamt med våra nästan kliniska apotek), stimmiga megastores som Don Quiote, små ultranischade konceptbutiker och givetvis lyxvaruhusen, som ofta har Japan only-kollektioner. Jag tänkte ta med er till några av mina favoritställen (drömmer att jag går på en gata som ovan med en kaffe i handen och leder er runt!).Låt oss göra denna lilla turné i två steg. I detta inlägg de lite större multibrandbutikerna och drugstores, i nästa lite mer nischade butiker. Idag myller, neon, viralt, plånboksvänligt och kawaii – nästa inlägg lite mer minimalistiskt och highend! Såklart delar jag också mina inköpslistor.いらっしゃいませ – Välkomna till min beautyturné! COSME HARAJUKU – Att kliva in i en topplistaNär vi bodde i Japan så fanns inte sociala medier, och saker kunde alltså inte gå virala eller trenda som idag. För att hjälpa en att sålla i utbudet så fanns forumet Cosme, som rankade produkter på diverse topplistor (serum, mascara, solskydd, schampo you name it). Som gaijin med begränsade kunskaper i att kunna läsa japanska på förpackningar och i tidningar, så var Cosmes topplistor ett oumbärligt verktyg för att förstå vad som trendade. I Shibuya-stationen, närmaste station när vi bodde i vår första lägenhet ("skokartongen"), fanns en mini-Cosme med produkter rankade från 1-10 i varje kategori. Det var så tryggt under den första förvirrande tiden när jag var lost in translation och kände mig son en utomjording i landet som vi hamnat i. Så tack Cosme! Idag finns Cosme både online och i stora butiksformat. Flagskeppsbutiken mittemot Yamanote Line-stationen i Harajuku är ett fullkomligt eldorado. Lekfullt, lättillgängligt, budget och high-end om vartannat. Du går bokstavligen in i en topplista!Vad köper man? Viral K-Beauty, Japan only-kollektioner från västerländska märken, japanska SPFer i special editions, Tiktok-hårvård från Fino och &Honey, SKII-essencen i limiterad design osv osv. Du behöver inte komma in med en inköpslista – butikens upplägg gör urvalet åt dig. Yolu gör schampo och balsam som ska användas på kvällen. Ceramider ska skydda mot kuddslitage, och dofterna ska hjälpa oss att sussa bättre. Jag gillar att köpa engångsförpackningar som är enkla att ta med om hotellet man bor på har badavdelning eller man ska på onsen. Samma med virala &Honey. Men de stora är såå fina i sin bivaxform! Värd hajpen! Gör håret mjukt som smör och doftar otroligt! VT Cosmetics reedles finns i alla dess former ofc. Klart man vill ha Marvel-SPF!! Denna var limited edition 2023. Den virala rismasken! Både jag och Vera använder den. Här snackar vi RIS i alla dess former. Huden blir bebismjuk – perfekt Askungemask som man kan slösa med pga kostar mini. Som att lägga risgrynsgröt på ansiktet.DON QUIOTE – Midnattshopping och mayhem Det finns inget som gör mig lyckligare än att börja kvällen på en izakaya i Nakameguro (gärna ett av mina soba-stammishak Dosanjin), sedan ta ett glas naturvin eller två på mikrobaren Noie och runt midnatt – lite lagom rund under foten –rulla in på 24h-öppna Don Quiote (Donki i folkmun). Hade det varit pre-Vera hade jag sannolikt laddat upp med karaoke och surt vin i någon av Nakameguros många karaokeboxar, och sen gått bananas innan man gick hem i gryningen. Men nu är Vera här, hon är tonåring och tillsammans lämnar vi Christoffer på teknikavdelningen och tar en timme ihop i myllret! Stressade män får INTE följa med till beautyvåningen HEJ DÅ CHRISTOFFER, där är coola sladdar att kolla på.Donki – en hysterisk multistore som har ALLT från mat, resväskor, maskeradkläder och beauty till köksapparater, godis och leksaker – finns i alla stora stadsdelar, men jag gillar Nakameguro. Mega Donki i Shibuya är en upplevelse, men proppad med turister och lite för kaosig även för mig ;) Här trängs ALLA japanska och koreanska märken – från lyx till budget – på hyllorna. Glöm snygga varumärkesgondolas (alltså brandade möbler à la varuhus/kedjor) – här trycks allt in i ett organiserat kaos.Vad köper man? Här finns alla virala produkter och märken. Hada Labo, TirTir, Nadeshiko (rismasken), Fino-hårinpackningen, Nameraka Honpo-ögonkrämen, Kissme-mascaran (och remover till Kissme-mascaran – Vera och jag glömde och hade mascara på fransarna i flera dygn). Min varukorg i november! Den bästa flytande eyeliner jag haft. Spjutspetsprecision! Jag avart och brun osv. Tips till alla som gillar sin vinge skarp som synden! Och min bästa bruna kajal! Hada Labo Gokujyun Hydrating Milk är en klassiker att bunkra upp på Donki! Flera slags hyaluronsyra, ceramider mm. Japaner är ett försiktighetens och ordningens folk, och förutom skyltar så sätter många märken små instruktionsfilmer på hyllan. Att vara på Donki är att höra hundratals instruktionsvideos samtidigt. Det är min dröm att få ha små videoscreens på Common Clouds-hyllorna! 小顔 (Kogao) är ett japanskt skönhetsideal som översätts ungefär till "litet ansikte". Är du på jakt efter avpuffande, ansiktsslimmande och V-linjevässande masker och gadgets så har Donki ALLT – inklusive denna saunamask som ska få ansiktet att svettas ut överskottsvätska. Är du en av TikToks morning shed-personer så finns en hel uppsjö av ansiktsbälten man kan sova med för att vakna upp med en mer snatched V-linje och 小顔 (litet ansikte). Men nu lämnar vi Donki. I verkliga livet drar vi vidare på karaokebar med en nyinköpt rullväska proppad med beauty, snacks och gadgets, men här i bloggen sansar vi oss och åker till...LOFT COSME – Kurerat, K-Beauty, kökspiff och kawaii Varuhuset Loft i Shibuya har alltid varit en trygg zon för mig. När allt stimmar och blippar av neon utanför kan man dyka in i Lofts snälla värld. Det är ett ganska litet, välkurerat varuhus som gjort för att browsa. Här finns inga kläder, men däremot allt man kan önska inom papper/stationary, kök och BEAUTY. De har ALLTID någon form av Cosme Festival, alltså ett beautytema som lyfts lite extra. Det kan vara någon seriefigur, K-Beauty, Finland (finsk saunakultur trendar!) eller Esther Bunny, som ni ser på flyern ovan. Om Donki är Kaoset man går bananas på efter några glas shiro wain så är Loft lugnet där man strosar runt med sin lilla varukorg och plockar i timmar. Ofta har varumärken söta popups som är som att kliva in i en sagovärld. Jag kommer alltid ut med tunga påsar och lätt själ från Loft. En mycket feminin, vänlig värld! Vad köper man? Mängder av up'n'coming varumärken och trendande produkter. Japanska makeupmärken som Canmake, coola koreanska doftmärket KEYTH (At her apartment är min favoritdoft!), japanska badsalt, fina handtvålar, steammasks för håret, smink från FWEE, hårvård från UNOVE mm mm. Jag älskar att handla små vardagsverktyg på Loft – tänk makeupsvampar, nagelfil, hårnålar osv. När vi bodde i Tokyo så var detta enda stället där jag kunde hitta brun utan sol (här är det ingen mer än någon enstaka expat som vill vara brun), men det är givetvis inte därför ni går dit ;) En liten avdelning beautyfoods finns också med kombucha i instant pulverform, proteinpulver med hudbenefits och snacks, och en wellnessavdelning med sk loungewear (fluffiga sockor, nackmassagemojänger mm mm).Självklart finns ALLA beautygadgets, men kom ihåg att produkterna inte är kompatibla med vårt voltsystem (heter det så)? En av mina absoluta favoritfoundations från FWEE. FWEEs gulliga colour pot. Förvisso inköpt på Cosme, men finns ofc på Loft. Salta, koreanska tandkrämer. Nu lämnar vi Loft, tar en matcha på The Matcha Tokyo i näven och beger oss till drugstore-mayhem som är...MATSUMOTO KIYOSHI – Kanpo-medicin, kollagenshots och kräm Jag redo för slagfältet hösten 2018. Foto Said Karlsson.Japanska drugstores är något annat. Det finns små miniapotek som bara lämnar ut västerländsk medicin, och så finns megadrugstores med traditionell medicin (kanpo), kosttillskott, dagligvarugrejer och BEAUTY! Matsumoto Kiyoshi finns överallt, bland annat vid stora korsningen i Shibuya. Här hittas det största utbudet av lokala märken, som alla Shiseidos och Kanebos varumärken. En varukorg back in the days. Foto Said Karlsson!Vad köper man? Solskydd från japanska märken som Bioré (Aqua Rich Watery Essence), Canmake (som Mermaid Skin UV Primer) och Anessa. Såklart hårvård från Shiseido Tsubaki och Fino, den extremt prisvärda oljerengöringen från DHC, sheetmasks (såklart med japanska finurligheter som placenta!), Shiseidos kollagenshots och givetvis kioskvältaren Cure Natural Aqua Gel – en av Japans mest sålda produkter som ultraskonsamt exfolierar huden med en slags vattengel. Jag har själv inte testat Melano CC Vitamin C Serum ännu, men det ska vara ett dunder-C-vitamin om man vill jobba på hyperpigmenteringar. Jag brukar passa på att bunkra upp med mascara från Kissme Heroine och såklart eyeliners från UZU. Är du sugen på lösfransar – välkommen till paradiset.Lite off-topic från beauty, men kylande patches som man lägger på febriga pannor är ett måste – särskilt om man har små barn.För en lite mer upmarket och mindre stimmig drugstoreupplevelse finns Ainz & Tulpe i bland annat Harajuku.KOREATOWN – K-beauty, K-pop och K-foodOmrådet Shin-Okubo ligger ett stopp från Shinjuku och kallas Koreatown för sitt myller av koreanska butiker, matställen och ALLT inom K-pop och K-beauty. Här gick jag i skolan – vi var några svenskar och sedan resten koreaner som tragglade kanji tills ögonen blödde. På den tiden hade inte K-beauty blivit det fenomen det är nu, men jag använde mycket från märken som Skin Food, Missha och Etude House för att de hade engelska produkttexter på förpackningarna så att jag förstod vad det var :/ Att förstå produkttexterna var en STOR motivator till att traggla de där kanjisarna och de andra japanska alfabetena hiragana och katakana. Synd att jag glömt allt nu, men TUR att smartphonen och Chat GPT kom! Vera min Vera.Att shoppa i Koreatown är väsenskilt mot att shoppa i övriga Japan. Glöm bugandet och artigheten – här är det rättframa damer som vill sälja sälja sälja. Längs huvudgatan ligger butiker som Skingarden och Skinholic, och här finns ALLA trendande K-beautymärken. Det är rosa, bombastiskt och lifesize K-popidoler av papp i varje hörn. En intressant spaning är att 9/10 märken frontas av manliga K-popidoler. Vad köper man? Allt som trendar! Tänk den dag när våra små pimple patches och Cloud Screen (produkter vi utvecklar i Korea) står här. DÅ kan vi snacka volymer!! Idag är de flesta koreanska hudvårdsmärken tillgängliga i Sverige, så för mig har det främst blivit makeup de senaste gångerna. En liten jag för länge sedan, någonstans i Shinjuku.CONBINI – Sheetmasks och SOS-puder Sist men inte minst – conbini! Alltså japanska convenience stores som blivit små beautydestinationer i sig. I Tokyo är det sällsynt att bo nära jobbet inne i centrala delarna, och kedjor som Lawson, Family Mart och 7-Eleven ser till att livet blir enklare. Hår- och hudvård i reseförpackningar, underkläder, strumpor, nagelvård, finnplåster (inget slår dock Cloud Patch ;) ), uppfräschande servetter – you name it. Vad köper man? Jag har en klassisk kombohud som blir oljig i T-zonen. På conbini köper jag blotting papers och oljeabsorberande puder att ha i väskan – här ett cica-puder från VT Cosmetics som slurpar upp oljan på 2 röda! Sheetmasks från VT är också toppen! På Lawson finns Rom&nd – Vera och jag gillar Glossy Bomb Tint. På conbini köper jag också billiga ansiktsrakhyvlar. Du hittar också travelsize kit från märken som Torriden. Rakhyvlar och fotpatches som ska dra ut gifter ur kroppen ;) Alltid Mintia Breeze! Får det vara lite mänskliga ceramider till snacksen? Exosomer, tillväxtfaktorer, kollagen och überantioxidanten glutation är megastora trender. VT Cosmetics Reedles ofc. 7 sheetmasks för 800 yen 55 pix. Efter senaste Japanrundan fick jag en nyfunnen kärlek till sheetmasks. Men viktigast av allt – lämna ALDRIG en conbini utan en kall (sommaren) eller uppvärmd (vintern) flaska grönt te och en o-nigiri i handen! Christoffer hälsar att kare pan (currybulle) är ett måste, och Vera hälsar fami chiki (friterad kylling). Är du bakis, fråga efter en ukon no Chikara ;) I del 2 lämnar vi neonet, överflödet och myllret, och kikar in i en helt annan beautyvärld av lugn, minimalism och traditioner. Jag älskar båda världarna lika mycket – för mig är den dualiteten Japan. Snabbheten och innovationer, men också det minutiöst övervägda, ultranischade och avskalade. Orkade ni ända ner hit – GRATTIS! Fåordig när det kommer till Japan och beauty är jag då inte. xxMaria(-san)